private blog network, pbn
Promocja i reklama Tematyka stron internetowych Usługi

Wykorzystanie PBN w marketingu internetowym

Żeby odbiorca odnalazł twój biznes musisz nie tylko posiadać stronę firmową, lecz również zadbać o jej pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest treść strony i to czy systematycznie publikowane są na niej nowe wyczerpujące i użyteczne dla odbiorcy treści. Lecz nie wolno również zignorować tzw. link buildingu, czyli pozyskiwania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jedną z metod link buildingu jest wykorzystywanie PBN-ów – prywatnych sieci portali.

Private blog network – łatwe zdobywanie dużej ilości zróżnicowanych linków przychodzacych

PBNy są prywatne, dlatego że są zakładane a potem nadzorowane przez jeden podmiot (zwykle przez agencję SEO bądź większą agencję marketingową), który kontroluje jakość pojawiających się tam treści. PBNy są najczęściej stosowane jako część wieloaspektowej strategii reklamowej, co warto silnie podkreślić, gdyż najlepsze rezultaty ich użycia widać w stosunku do stron, które są należycie zoptymalizowane pod kątem contentu oraz technicznym. Prywatne sieci serwisów nie tylko umożliwiają wygenerowanie sporej ilości linków przychodzących do strony, ale także na ich dywersyfikację, co jest dobrze widziane przez wyszukiwarki. Wadą PBNów jest to, że ich stworzenie to spory koszt, a potem trzeba przeznaczać wiele czasu na zachowanie ich na należytym poziomie.

Wizytówki NAP oraz publikacje z linkiem kanonicznym, czyli jak spożytkować potencjał PBN

PBNy idealnie sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ można na nich publikować tematyczne artykuły sponsorowane będące wizytówką NAP. Czym jest NAP? To praktycznie każda publikacja w sieci, gdzie dodane są podstawowe informacje kontaktowe firmy – jej telefon bądź e-mail, nazwa i adres. Na przykład wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim też zakładka w internetowym katalogu firm, profil w mediach społecznościowych czy artykuł, pod którym dodano firmowe dane teleadresowe.

Następna ciekawa metoda wykorzystania potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. Polegają one na republikacji rzetelnych artykułów z podaniem hiperłącza do oryginalnego tekstu oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W tej sytuacji algorytmy wyszukiwarek na ogół oceniają lepiej jakość oryginalnego wpisu, dlatego że natrafianie na linki do niego na różnych stronach w sieci postrzegają jako sygnał, iż pod danym adresem kanonicznym znajdują się rzetelne, warte uwagi teksy. Artykuły z canonicalem są najefektywniejsze przy tekstach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym istotne jest pozyskanie wysokiego autorytetu, czyli tych powiązanych głównie z medycyną, doradztwem prawnym, aktualnymi informacjami i inwestycjami.

PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO